Eeskuju ehk mis juhtub, kui loobuda traditsioonilisest kooliharidusest

Logan LaPlante on 13-aastane noormees, kes kooli minemise asemel enda haridust koduõppel omandab. Tänu sellele on Loganil olnud võimalus kohandada enda haridustee vastavalt huvidele ning tema õppimisstiil on selline, mida traditsiooniline kooliharidus ei paku.

Videos mainib Logan, et tahab suureks saades eelkõige õnnelik ja terve olla. 2013. aastal TEDx konverentsil esinedes rääkis poiss sellest, kuidas tema eripärane haridustee tal seda saavutada aitab. Logan LaPlante’i lugu on sarnane Jacob Barnetti omale. Nimelt oli Barnett esimene, kes enda koolis erilise õppekava alusel õppima hakkas. Nüüdseks on temast saanud äärmiselt intelligentne noor inimene ja potentsiaalne tulevane Nobeli auhinna võitja.

Haridust peetakse tihti hästitoimiva ja tugeva ühiskonna aluseks. See uskumus on vajalik selleks, et olla kindel, et kõik kooli lõpetanud isikud on võimelised hoidma ühiskonna hammasrattaid pöörlemas, säilitades kasumimarginaali suurettevõttesüsteemides, mis nõuavad pidevat kasvu. Selle tõttu on palju vähem inimesi, kes on loomingulised ja suudaksid mõelda outside the box. Praeguse haridussüsteemi ülikoolilõpetajad on alandlikud, kuulekad ja väljaõppega, mida toetatakse ega mõeldagi lähitulevikus muuta. Praegune kooliharidus keskendub vähem üksikisikule ja tema eripäradele või headele külgedele ning rohkem sellele, kuidas luua ühiskonnale vajalikke töömesilasi, kes maailma minnes kõiki piire ja reegleid, mida süsteem sätestab, järgivad.

2007. aastal andis kirjanik, avalik kõneleja ja haridusnõunik Sir Ken Robinson samal konverentsil kõne, seletades, miks praegune haridussüsteem tema arvates inimeste loovust tapab. Tegemist on ühe enim vaadatud TED-kõnega läbi aegade, mis on inspireerinud paljusid inimesi mõtlema sellele, milline haridus enda lastele anda. Kuna traditsioonilise hariduse korrigeerimine võtab palju aega ja tööd, on paljud vanemad leidnud lahenduse koduõppe näol, mis võimaldab lastel avastada haridust sama õnnelikult ja loovalt nagu seda teeb Logan LaPlante.

Praegu on USAs koduõppel umbes 3,8% 5-17 aastastest lastest. Kanadas langeb see arv aga ligikaudu ühe protsendini. Eeldatavasti kasvab küll antud number tulevikus mõlemas riigis, kuna järjest rohkem inimesi on avanud enda silmad tänase haridussüsteemi piirangute osas. Lisaks näitavad USAs ja Kanadas läbiviidud uuringud, et koduõppel olevad lapsed edestavad enda eakaaslasi nii riigi- kui ka erakoolidest.

Kõige selle põhjal näib, et koduõppel olevatest lastest kasvavad loomingulised ja mõtlevad inimesed, kes suudavad kitsa süsteemi piiridest kaugemale mõelda. See aga ei tähenda, et koduõpe on loodud kõigile ja tavaline kooliharidus ei kasvata intelligentset ja edukat inimest. Koduõpe annab noorele inimesele lihtsalt rohkem loomingulisust, arendades massist teistmoodi mõtlemist.

Allikas: Collective Evolution

 

Be the first to comment

Leave a Reply